11-3-2018

Onze bouwers zijn in Sri Lanka

Bouwreis Sri Lanka maart 2018

Bouwreis Sri Lanka, zaterdag 10 en zondag 11 maart 2018/Baureise Sri Lanka – Samstag und Sonntag, 10. und 11. März 2018

Na weken lang uitkijken naar een bijzondere reis, met collega’s die we pas op 21 februari hebben ontmoet, was het dan eindelijk 10 maart. Voor iedereen stond een lange reis op het programma, maar alle respect gaat vooral uit naar onze Duitse collega’s, die om 4.00 uur al naar het vliegveld in Leipzig vertrokken om via Frankfurt naar Amsterdam te vliegen. Allemaal op Schiphol aangekomen werd de toon meteen gezet door onze eigen Juf Ank; ‘Hallo allemaal’ gaat de komende week niet meer uit ons hoofd…

Nadat we allemaal zonder problemen door de douane zijn gekomen en nog wat afgeprijsde parfums hadden ingeslagen tijdens het duty free shoppen, konden we aan boord van de grote Airbus 380 van Emirates. Voor sommigen een routinevlucht, voor anderen ging een wereld open. Na een goed verzorgde vlucht –inclusief lach- en huilfilms en een lekkere maaltijd- kwamen we aan op het vliegveld in Dubai, waar weer voor velen een wereld open ging. Vloerbedekking op het vliegveld, watervallen achter de liften en met de trein van de ene gate naar de andere.

In Dubai stapten we aan boord van het vliegtuig dat ons naar Colombo zou brengen. Gezien de lange dag waren er niet veel bouwers meer die hun ogen open konden houden. Totdat het ontbijt werd gebracht rond 1.00 uur Nederlandse tijd. Na het ontbijt vielen de meeste ogen weer dicht om pas weer open te gaan bij aankomst in Colombo.

Op het vliegveld aangekomen werden we meteen overvallen door een warme, klamme temperatuur. Onze begeleiders waren goed voorbereid en hadden zich in mum van tijd ontdaan van warme kleding en in een korte broek met slippers gehesen. Slim! Bepakt en bezakt met alle onze koffers hebben we op het vliegveld onze steun en toeverlaat voor deze reis ontmoet: Suweeja. Hij bracht ons samen met een chauffeur direct naar één van de voorgaande projecten van Vebego Foundation: het Kings Revival Childrens’ Home. Alleen al onze aankomst was indrukwekkend, want de jongens die hier wonen waren niet naar de kerk gegaan om ons te verwelkomen. Ook de rondleiding was indrukwekkend: fantastisch om te zien wat onze collega’s hier hebben gebouwd. Tegelijkertijd werden we ook meteen met onze neus op de feiten gedrukt toen we bij de doucheruimten een bakje met tandenborstels aantroffen, die wij door hun uiterlijk niet uit elkaar konden houden.

Na een colaatje, wat zoutjes en een leuk gesprek reden we verder naar ons hotel. Wederom bleven er niet veel ogen open en werd er hier en daar nog wat bijgeslapen. Op paparazzi en mamarazzi na, die tijdens de busrit zo’n 2000 foto’s knipten van de prachtige omgeving. Na Negombo kregen we onze eerste Srilankaanse lunch; heerlijk! Hierna reden we verder naar ons hotel, waar we rond 14.30 uur lokale tijd aankwamen. Een mooi moment om na een reis van ongeveer 24 uur onze koffers naar de kamer te brengen, even op te frissen met een duik in het zwembad of nog even een keertje bij te slapen zover mogelijk. Om 18.00 uur verzamelden we met de groep, waarna we een briefing kregen van Annette en Ingeborg. Wij zijn er helemaal klaar voor! Tijd voor een heerlijk buffet in het hotel en een goede nachtrust zodat we de bouwweek goed kunnen beginnen.

Nach wochenlanger Vorfreude auf eine besondere Reise mit Kollegen, die wir erst am 21. Februar kennengelernt hatten, war der 10. März endlich gekommen. Allen stand eine lange Reise bevor. Unser Respekt gilt aber insbesondere unseren deutschen Kollegen, die sich um 4 Uhr in der Früh auf den Weg zum Flughafen Leipzig gemacht haben, um dann über Frankfurt nach Amsterdam zu fliegen. Als wir alle auf Schiphol angekommen waren, gab unsere eigene „Juf Ank“ sofort den Ton an: Ihr „Hallo allemaal“ (dt. Hallo miteinander) werden wir in der kommenden Woche nicht mehr aus dem Kopf bekommen ...

Nachdem wir alle problemlos durch den Zoll gekommen waren und uns im Duty-free-Shop mit Parfüm aus dem Sonderangebot eingedeckt hatten, konnten wir an Bord des großen Airbus 380 von Emirates gehen. Für einige war es ein Routineflug, anderen eröffnete sich eine ganz neue Welt. Nach einem Flug mit ausgezeichneter Versorgung – einschließlich Lach- und Heulfilmen und einem leckeren Essen – sind wir in Dubai gelandet; und wieder eröffnete sich für viele von uns eine neue Welt. Teppich im Flughafen, Wasserfälle hinter den Aufzügen und mit dem Zug von einem Gate zum nächsten.

In Dubai sind wir in das Flugzeug umgestiegen, das uns nach Colombo bringen würde. Angesichts des langen Tages vielen nicht wenigen von uns die Augen zu. Bis gegen 1 Uhr nachts niederländischer Zeit das Frühstück serviert wurde. Nach dem Frühstück haben die meisten bis zur Landung in Colombo weitergeschlafen.

Auf dem Rollfeld angekommen wurden wir sofort von der warmen, feuchten Luft nahezu erschlagen. Unsere Begleiter waren gut vorbereitet und hatten sich im Nullkommanichts ihrer warmen Kleidung entledigt und standen in kurzen Hosen und Flip Flops da. Clever! Mit Sack und Pack und all unseren Koffern begegneten wir im Flughafen unserem treuen Helfer für diese Reise: Suweeja. Zusammen mit einem Fahrer hat er uns direkt zu einem der früheren Projekte der Vebego Foundation gebracht: dem Kings Revival Childrens Home. Schon unsere Ankunft war beeindruckend, denn die hier lebenden Jungs waren nicht zur Kirche gegangen, um uns begrüßen zu können. Die Führung war nicht weniger beeindruckend: Es war fantastisch, zu sehen, was unsere Kollegen hier gebaut haben. Gleichzeitig wurden wir auf den Boden der Tatsachen zurückgeholt, als wir in den Waschräumen einen Becher mit Zahnbürsten entdeckten, die wir rein vom Aussehen her nicht auseinanderhalten konnten.

Nach einer Cola, etwas zu Knabbern und einem netten Gespräch ging es weiter in Richtung Hotel. Und wieder konnten viele von uns die Augen nicht mehr aufhalten und haben gleich eine Mütze voll Schlaf nachgeholt. Außer Paparazzi und Mamarazzi, die während der Busfahrt etwa 2000 Fotos von der tollen Landschaft geknipst haben. Hinter Negombo bekamen wir unseren ersten sri-lankischen Lunch serviert: Köstlich! Dann ging es weiter ins Hotel, wo wir gegen 14:30 Uhr Ortszeit ankamen. Ein schönes Gefühl, nach einer fast 24-stündigen Reise die Koffer auf die Zimmer zu bringen, sich mit einem Sprung in den Pool abzukühlen oder doch noch etwas Schlaf nachzuholen. Um 18 Uhr kam die Gruppe wieder zusammen und erhielt ein Briefing von Annette und Ingeborg. Wir sind so was von bereit! Zeit für ein köstliches Buffet im Hotel und eine ausreichende Nachtruhe, damit wir die Bauwoche ausgeruht angehen können.